De onderwijspuzzel
De ontwikkelingen in het onderwijs lijken steeds meer te worden bepaald door krachten die zich onttrekken aan democratische controle. Ouders, leerlingen, leerkrachten en schoolbesturen hebben steeds minder invloed op wat er op school gebeurt. ‘In School We Trust’ geeft een aanzet tot verklaringen en antwoorden.
‘In School We Trust’ beschrijft de onderwijspuzzel vanuit verschillende thema’s die elkaar allemaal beïnvloeden. Gezamenlijk geven deze thema’s een beeld van het krachtenveld waarin het onderwijs zich bevindt. Daarnaast beïnvloeden de thema’s niet alleen het onderwijs; ze raken onze hele samenleving.
De onderwijspuzzel kent meerdere stukken die elkaar allemaal beïnvloeden.
(Klik hier voor het Engelstalige overzicht van de onderwijspuzzel)
Internationale sturing
Op basis van de internationale onderwijsliteratuur zijn de volgende stellingen te verdedigen:
- Het Nederlandse onderwijs wordt in sterke mate bepaald door internationaal beleid en internationale organisaties als UNESCO, Wereldbank, foundations en NGO’s.
- Problemen die worden ervaren in het Nederlandse onderwijs zijn logische uitvloeisels van internationale beleidskeuzes. Dit geldt ook voor aspecten als de actuele dalende leesvaardigheid onder jongeren. Niet het onderwijs, of wetenschappelijke of democratische afwegingen staan centraal maar internationale politieke beleidskeuzes.
- Het verhaal van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is op zijn minst onvolledig.
- Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vervalt steeds meer tot uitvoerder en handhaver van internationale doelstellingen. Zij volgt de internationale beleidsregels.
- De Tweede Kamer volgt de regering, zonder transparantie en democratische besluitvorming te bieden ten aanzien van de achtergronden en doelstellingen van onderwijsvernieuwingen.
- In de media wordt deze internationalisering van ons onderwijs niet of nauwelijks belicht. Dit belemmert het komen tot oplossingen doordat onderwijsontwikkelingen niet in de juiste context worden besproken. Zonder juiste en onvolledige informatie zullen onderwijsvernieuwingen tot de bekende onderwijsproblemen blijven leiden.
- De belangen van kinderen, jongeren en studenten staan onvoldoende centraal. Ook de belangen van docenten en ouders wegen bewust minder mee, of worden op een andere wijze gezien.